Siirry sisältöön

Viestintästrategiasta pohja uuteen vuoteen

9.1.2018

Viestintästrategiapohja uuteen vuoteen

Viestinnän ammattilainen: tuliko maailma valmiiksi joulukuussa? No eipä tullut, ei tietenkään. Siitä huolimatta kalenteri on luultavasti jo nyt jo täynnä uusia hommia, palavereita, exceleitä, päivityksiä, deadlineja, tapahtumia. Eikä se tullut valmiiksi kotonakaan. Yhä on se olkkarin lamppu ostamatta, pakarajumppa tekemättä ja kaapit siivoamatta. 

Tämän vuoden suunnitelmatkin on luultavasti jo laadittu, budjetit ja kampanjat lyöty lukkoon. Uudenvuodenlupauksetkin tehty: liikun, laihdutan, opettelen virkkaamaan. Näihin suunnitelmiin mahtuu todennäköisesti paljon tekemistä. Samaan aikaan, kun tuskailet, miten ehdit kaiken, tunnet epämääräistä ahdistusta siitä, että koko ajan pitäisi tehdä vieläkin enemmän. 

Onko viestintästrategiasi ajan tasalla?

Mutta mitäpä jos näin vuoden aluksi palaisitkin perusasioiden äärelle? Pohtisit, miksi tätä viestintää oikein tehdään? Ja minne haluamme sen avulla päästä - yhdessä vuodessa tai viidessä vuodessa? Ja miettisit, mitä me oikein haluamme sanoa? Jos meistä muistettaisiin ensi vuonna vaikka ne kolme pointtia, mitä ne olisivat?Ja kirjaisit ylös, kenelle me haluamme puhua? Kenen haluamme kuuntelevan? Ja kenen haluamme muuttavan toimintaansa tai ajatteluaan sen vuoksi että me puhumme?

Nykyajan viestintäkenttää tarkastellessa tuntuu, että viestintästrategian peruspalikat ovat monelta yritykseltä hukassa. Ja siksi pitää tehdä kaikkea kauheasti koko ajan - vailla suuntaa, hetkeen tarttuen, pikavoittoja kärkkyen. Mutta tiedän kokemuksesta, että perusasioiden äärelle pysähtyminen kannattaa. Kun perusasiat ovat kirkkaat, voitkin yhtäkkiä karsia valtavan määrän tekemistä koska se ei lopultakaan ollut kovin tärkeää. Ja suunnata resurssit niihin kohtiin, jotka ovat keskeisiä juuri teille. Se voi olla yksi viesti, kahdessa kanavassa, muutamalle kohderyhmälle. Loput ovat ”nice to have” mutta eivät pakollisia. 

Viestintästrategia voi sanana kuulostaa vanhahtavalta (minusta se ainakin kuulostaa) mutta juuri se vapauttaa meidät seuraamaan aikaamme, reagoimaan ketterästi ja toimimaan joustavasti. Kun perusasiat ovat kirkkaat, uudenlaiset luovat toimenpiteet on helppo toteuttaa sen ympärille. Ja siellä kotonakin kannattaa miettiä selkeä strategia. Voi keskittyä olemaan tiuskimatta lapsille tai vaikka käymään kolme kertaa viikossa lenkillä. Silloin saa rauhassa syödä karkkia ;) 

Päätitkö aloittaa perusasioista? Lataa alta viestintästrategian pohja.

lataa viestintästrategiapohja tästä

Vappu Aura

Vappu Aura

vappu.aura@avidlyagency.com

Johtaja, viestintä ja PR puh. 050 560 4450

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Monen asiantuntijan kokemukset median kohtaamisesta ovat negatiivisia. On joudut...
Image showing Jaakko Hänninen 2 min read by Jaakko Hänninen
 
Image showing Jarkko Vepsäläinen 3 min read by Jarkko Vepsäläinen