Siirry sisältöön

Syksyn mediatrendit – poimi näistä omasi!

29.9.2017

Syksyn megatrendit
Mitä sellaista mediakentällä tapahtuu tänä syksynä, johon kannattaa kiinnittää huomiota? Paljon kaikkea kiinnostavaa. Alla oma TOP5-listani syksyn mediatrendeistä.

1. Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus

Sisältömarkkinoinnin suurin trendi on suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden lisääminen tekemiseen. Yksittäiset irtoideat ja ”osallistu kilpailuun” -lähdöt eivät kanna hedelmää. Sisältömarkkinointiin tarvitaan:

  1. päätökset niistä teemoista ja aihealueista, joilla yritys pyrkii olemaan esillä
  2. selkeä konsepti isompia lähtöjä varten
  3. toimiva prosessi säännöllisen, kiinnostavan ja konseptia toteuttavan sisällön tuottamiseen ja julkaisemiseen
  4. toimintatavat ympäröivään maailmaan, yllättäviinkin tapahtumiin reagoimiseen

 

2.  Monipuolinen ja idearikas sisältö

Sisältömarkkinointiin liittyen some-kerronnan tavat monipuolistuvat. Some-postaus on jatkossa yhä useammin video - eikä enää 30s perusspotti vaan vaikkapa boomerang-klippi tai 360-video. Omassa Insta-feedissäni alkaa olla myös ilahduttavan paljon oivaltavia gifejä ja tyylikkäitä slideshow-mainoksia. Ja onhan Suomen ensimmäinen oma Snapchatin filter-kampanjakin jo nähty.

 

3. Yleisön tunteminen ja datan hyödyntäminen

Ohjelmallinen ostaminen ohjaa digimainontaa, ja jatkossa siirrytään yhä selkeämmin yleisösuunnitteluun mediasuunnittelun sijasta. Data erilaisista yleisöistä eri alustoilla tarkentuu jatkuvasti samalla kun osaaminen niiden hyödyntämisestä kasvaa.

 

4. Viestin kohdennus

Ohjelmallisen ostamisen myötä tuleva yleisöajattelu nostaa yleisökohtaiset sisällöt myös suurempaan rooliin ja erilaisten viestikärkien ja visuaalisten elementtien testaaminen kasvaa.

 

5. Avoimuus 

Kun katsotaan markkinointia laajemmin kuin median kannalta, on yksi selkeä kehityssuunta organisaation siilojen purkaminen asteittain. Suomessakin on usean ison mainostajan taholta kuulunut tähän liittyviä uutisia.

Myynnin ja markkinoinnin siilojen purkamiseen auttaa yhteisen kielen löytäminen markkinoinnin automaation ja mainonnan välille. Viestinnän ja markkinoinnin siilojen purkamista edesauttaa parhaiten yhteinen tavoitteellinen sisältöstrategia mittareineen. Johdon ymmärrystä markkinointisiilon tuloksellisuudesta pystytään parhaiten parantamaan analysoimalla tekemisiä avoimin mielin ja pelotta.

 

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä

 

Anna Salo

Anna Salo

anna.salo@avidlyagency.com

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Neljättä kertaa järjestetty Tubecon keräsi jälleen viikonloppuna nuorison Hartwa...
Image showing Johanna Söderlund 2 min read by Johanna Söderlund
Markkinoinnin tehtävä on tehdä myyntiä tai vähintään luoda edellytykset myynnin ...
Image showing Antti Leino 2 min read by Antti Leino