Siirry sisältöön

Sosiaalinen media on osa kokonaisvaltaista viestintää

22.8.2017

 

Suunnittelit vaikuttavan viestintäkampanjan, johon liittyi tiedotetta, lehtimainontaa, roadshow-kiertue ympäri maata ja puheenvuoroja eri tapahtumissa. Jostakin kumman syystä vastaanotto jäi laimeaksi ja sinulle tuli sellainen tunne, että viestinnän sisällöt eivät ihan tavoittaneet kohderyhmää, jolle se oli suunnattu. Unohtuiko jotakin?

OTA SOME MUKAAN VIESTINTÄSUUNNITELMAAN

Nykyaikaisessa viestintäsuunnitelmassa on aina otettava huomioon sosiaalinen media ja resursoitava sen sisällöntuotanto. Kun vaikuttavaa kampanjaa ollaan luomassa, on tärkeää myös päättää, millä aihetunnisteella eli hashtagilla aiheesta viestitään ja vastuuttaa viestin sekä tapahtuman näkyväksi tekeminen eri sosiaalisen median palveluissa.

Kun ennen kuulumiset ja juorut vaihdettiin toreilla, luodaan nykyajan puheenaiheet sosiaalisessa mediassa. Jos tapahtumasi ei näy millään tavalla esimerkiksi Twitterissä tai Instagramissa merkittynä oikealla hashtagilla tai siitä ei blogata tai jaeta videota, ei kampanjaasi oikeastaan ole olemassa.

On myös harhaa ajatella, että sosiaalisessa mediassa vaikuttaa vain nuori ikäpolvi, ns. diginatiivit käyttäjät. Tällä hetkellä esimerkiksi Facebookin nopeimmin kasvava käyttäjäryhmä on yli 40-vuotiaat. Sosiaalisen median käyttöä myös lisäävät koko ajan kehittyvät älypuhelimet ja tablettitietokoneet, joiden avulla someen on helppo mennä mihin kellonaikaan tahansa, myös loma-aikoina.

Sosiaalisen median hyödyt eivät konkretisoidu, jos sisällöntuotanto on epäsäännöllistä ja pelkästään kampanjoihin sidottua. Asiakkaasi ja sidosryhmäsi sitoutat parhaiten viestisi äärelle jatkuvalla, mielenkiintoisella sisällöntuotannolla, jolla saat seuraajia ja tykkääjiä. Mielipidevaikuttajaksi ei nousta yhdellä kampanjalla, vaan se voi vaatia pitkäjänteistä sisällöntuotantoa eri kanavissa vuodenkin verran.

Kuuntelemalla opit sidosryhmästäsi enemmän: millaiset sisällöt heitä kiinnostavat, mistä he tykkäävät ja mitä he jakavat. Sosiaalisen median palvelut myös tuottavat omaa tilastoa, jota seuraamalla opit optimoimaan sisällöt niin, että viesti välittyy ja lähtee lentoon.

ULKOISTA SOSIAALISEN MEDIAN SISÄLLÖNTUOTANTO

Jos omat henkilöstöresurssisi eivät riitä sosiaalisen median sisällöntuotantoon, voit ulkoistaa sen palveluna. Silloin voit olla varma, että osaavat sisältömanagerit huolehtivat kampanjoidesi näkyvyydestä eri sosiaalisen median palveluissa oikeaan aikaan ja oikealla tavalla merkittynä. Muun muassa sisältösuunnitelmat ja kuukausiraportit pitävät sinut myös kartalla siinä, mitä jatkuvia toimenpiteitä strateginen sosiaalisen median kumppanisi tekee kasvattaakseen brändisi arvoa tai välittääkseen viestiäsi eteenpäin.

Autamme sinua mielellämme sosiaalisen median markkinoinnin ja viestinnän erilaisissa tarpeissa, oli kyseessä sitten kampanja tai jatkuva sisällöntuotanto.


Tiedätkö, mikä on asemasi somessa kilpailijoihin verrattuna? Entä mitä brändistäsi puhutaan? Haluatko asiantuntijan vinkit some-näkyvyyden kehittämiseen?Tilaa meiltä ilmainen kilpailija-analyysi ja kehitysideat yrityksesi someen.

 TILAA SOSIAALISEN MEDIAN KILPAILIJA ANALYYSI

Lue lisää somepalveluistamme:

AVIDLY SOMEPALVELUT

 

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Alkuvuonna on julkaistu jälleen paljon dataa digimarkkinointiin liittyen. Tässä ...
Image showing Anna Salo 2 min read by Anna Salo
Hakukonemainonta eli SEM (Seach Engine Marketing) soveltuu eri tavoitteisiin ain...
Image showing Anna Salo 2 min read by Anna Salo
Miltä kuulostaa työskentely maailman toiselta puolelta käsin koto-Suomeen? Minul...
Image showing Simo Partanen 2 min read by Simo Partanen