Siirry sisältöön

Sisältömarkkinoinnin tärpit vuodenvaihteeseen

13.12.2017

laadukas sisältö on timanttia

Vuodenvaihde on hyvä aika evaluoida kuluneen vuoden tekemistä ja tehdä tarvittavia muutoksia seuraavalle vuodelle. Tässä muutama tärppi ensi vuoden suunnitteluun.

 

1. Varmista, että olet edelleen asiakkaiden ja kuluttajien pulssilla

Ensi vuoden sisältökalenterisi on todennäköisesti hyvin linjassa sen kanssa millaisia sisältöjä tarvitaan yrityksen strategian ja tavoitteiden kannalta. Varmista kuitenkin että myös asiakkaiden käyttäytyminen on huomioitu: puhuthan varmasti edelleen sellaisista aiheista, jotka ovat asiakkaiden mielestä kiinnostavia? Käytäthän sellaista kieltä ja terminologiaa joka on kiinni kuluttajien arjessa?

Tee hakudata-analyysi: huomioi suosituimmat haut sekä trendien seuraamiseksi eniten kasvavat haut. Varmista että sisältösi rakentuvat oikean terminologian päälle.

 

2. Varmista, että sinulla on sisältöä eri tasoille

Suurimmassa osassa bisneksistä ostoprosessi kulkee edelleen jokseenkin perinteisen funnelin mukaisesti tietoisuuden herättämisestä ostokiinnostuksen kautta ostoon. Toimialasta riippuen kunkin vaiheen merkitys ja kesto vaihtelevat, mutta pääsääntöisesti kuluttajat tarvitsevat päätöksenteon tueksi erilaista sisältöä eri vaiheessa.

Teetä ulkopuolisella taholla sisältö-audit: miltä sisältönne näyttää asiakkaan silmin? Löytyykö sisältöjä esimerkiksi thought leadership-aseman rakentamiseen, tarvittavaa infoa harkintavaiheeseen, päätöksentekoa vahvistavaa sisältöä? Ulkopuolinen sisältö-audit paljastaa nopeasti aukot sisältökartassa ja antaa selvät sävelet sisällöntuotantoon. Samalla sisällöstä voidaan poimia esiin ne helmet jotka kestävät kierrätystä ensi vuonnakin.

 

3. Varmista, että sisällöt on hyödynnetty maksimaalisesti

Minkä verran sisältöjänne kulutetaan keskimäärin? Onko se riittävästi huomioiden sisältöjen tekemiseen mennyt aika ja raha? Jos ei, niin mieti keinot, joilla sisältöjen yleisöjä kasvatetaan.

Määrittele sisällöille KPI-mittarit: esimerkiksi minimimäärä katsojia/lukijoita, joka jokaisen sisällön on saavutettava investoinnin kattamiseksi. Tai kustannus per katsoja/lukija, huomioiden sekä jakelun että tuottamisen kustannukset. Päätä parantaa lukuja kuukausi kuukaudelta ensi vuonna.

 

4. Päätä mitä uutta kokeilet

Blogitekstit ja video monessa muodossaan ovat varmasti sisältöjen peruskauraa, mutta uskaltaudu kokeilemaan jotain uutta.

Ota agendalle esimerkiksi webinaari, peli/testi, podcast tai Instagram Stories. Kerää kokemukset ja jatka jos siltä tuntuu, älä jatka jos kokeilu ei onnistu. Joka tapauksessa, ole muodikas ja pilotoi.

Anna Salo

Anna Salo

anna.salo@avidlyagency.com

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Pohdin tässä blogissa, mitä merkitsee, jos ei ole tunneälyä. Ja kuinka auki sekä...
Image showing Sanna Rautio 4 min read by Sanna Rautio
Vanhana radiotoimittajana (juttuja jo vuodesta 1973…) olen innosta puhkuen seura...
Image showing Petteri Väänänen 1 min read by Petteri Väänänen
Tammikuun alussa Facebookin perustaja Mark Zuckerberg ilmoitti yhtiön tekevän me...
Image showing Antti Leino 4 min read by Antti Leino