Siirry sisältöön

Podcast poistaa vaikun korvista

29.3.2018

blogikuvat_podcastVanhana radiotoimittajana (juttuja jo vuodesta 1973…) olen innosta puhkuen seurannut, kuinka radio on lähtenyt lentoon, Podcast-nimiseltä lentokentältä tosin.

Podcastien suosion syy on sama kuin silloin, kun kuuntelin Yleisohjelmasta Mikki Hiiri merihädässä -laulua Grundig-radiosta: radiossa on parhaat värit ja kuvat, koska kuulija tekee ne itse.

Podcastien suosiosta Suomessa ei ole tietääkseni kovin tarkkaa lukua, mutta se kasvaa kohisten, niin kuin se meidän Grundig…

Suuret mediatalotkin panostavat podcasteihin, sillä ihmisten aikaa ei enää määritä iltauutiset tai aamuhartaus, vaan ne voi kuunnella netistä silloin, kun haluaa. En ole ohjelmakaavion vanki, kun istun helsinkiläisessä ”liikennekaaoksessa” tai olen koiramme Elvin kanssa kävelyllä.

Vanhan liiton radiomiehenä hävettää, että olen löytänyt podcastit kunnolla vasta viime vuonna. Saan ne kännykän kautta korvaani missä ja milloin vain. Edes nettiyhteyttä ei tarvita, sillä ne saa ladattua mobiililaitteisiin.

Mitä sitten kuuntelen? Olen alkanut seikkailla sellaisissa podcasteissa, joista saan nimenomaan tietoa, mieluiten viihdyttävässä ja älykkäässä muodossa. Podcast vaihtuu heti, jos joku alkaa myydä minulle uutta autoa tai tajunnan räjäyttäviä telepalveluja. Hakeudun siis sellaisiin podcasteihin, joissa puhutaan viisaita. Yleensä siis joko asiantuntijat keskustelevat keskenään tai heitä haastatellaan. Yksittäisiä podcasteja on vaikea löytää, eli seuraan sellaisia, joita tulee tasaisin väliajoin ja joista tiedän, etten pety.

Valistuneena kuuntelijana harmittaa, jos (ja usein kun), podcastin on tehnyt joku ilman mitään ajatusta tarinan kuljetuksesta, alusta, keskikohdasta ja lopusta. Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran ja jos alku ei kiinnosta, niin vaihdan kanavaa. Tarina kaipaa jännitettä, vaikka kyse olisi asiantuntijakeskustelusta huopakattojen pintamateriaaleista. Joka sinänsä on mökkirakentajalle kiintoisa aihe. Eli kohderyhmäkin on hyvä löytää.

Kaiken kaikkiaan podcast on hyvä keino löytää ihmisiä ja jopa asiakkaita. Jostain bongasin, että 65 % yritysten podcasteja kuunnelleista suhtautuu positiivisesti firman tuotteisiin.

Petteri Väänänen

Petteri Väänänen

petteri.vaananen@avidlyagency.com

+358 400 663 139 Avidlyn vanhempi neuvonantaja, jonka työtä leimaavat vahvasti lobbaus, kriisiviestintä ja kommunikaatiovalmennukset.

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Inbound-markkinointi ei tarkoita pelkästään sisällöntuotantoa yrityksen verkkosi...
Image showing Veera Kosonen 4 min read by Veera Kosonen
Pohdin tässä blogissa, mitä merkitsee, jos ei ole tunneälyä. Ja kuinka auki sekä...
Image showing Sanna Rautio 5 min read by Sanna Rautio
Kun asiakkaan ostopolku ja sen eri vaiheet ovat hallussa, on mahdollista viitoit...
Image showing Santeri Hämäläinen 3 min read by Santeri Hämäläinen