Siirry sisältöön

Pakkaamisen nondigital 4D – siihen meillä on edelleen varaa

20.2.2019

Pakkaussuunnittelussa on aina mielenkiintoista sen monitahoisuus. Erityisen kiinnostavaksi sen tekee materiaalien moninaisuus ja sekä niiden valintaa että käyttöä säätelevä erilaisten tarpeiden ja funktioiden ketju. Vaikuttaa simppeliltä, mutta sitä se ei ole.

Pakkaussuunnittelussa on otettava  huomioon ainakin pakattavan tuotteen vaatimukset ja luonne, tuotteen pakkaamisen liittyvät täyttö- tai säilystystekniset asiat, pakkauksen logistiset- ja kestävyysvaatimukset sekä itse tuotteen esillepano sekä brändin ja myynnin argumentointi pakkauksen kautta loppukäyttäjille.

Pakkaus on osa käyttöelämystä

Nykyisin hyvään pakkaamiseen on lisätty syystäkin käytettävyyden ja saavutettavuuden syvällinen pohdinta ja pakkauksista tehdään parhaimmillaan osa tuotteen käyttöelämystä. Nämä kokemukset ovat aina erityisen ilahduttavia – erityisesti siksi, että monet kotien pitkän linjan peruspakkauksista eivät edelleenkään aukea sillä tavoin, kun olisi tarkoitus. Kummallista. 

Erilaisissa pakkaamisen projekteissa painottuu eri tekijät eri tavoin, mutta todella paljon vastuuta jää pakkaussuunnitteluprosessin brieffaajalle. Hänen tulisi osata painottaa moniulotteisia vaatimuksia siten, että lopputuote on edelleen mahdollista saada kiinnostavaksi – ei ylipakatuksi logistiikkaketjun mitään sanomattomaksi möykyksi.

Erotu tai kuole!

Kaupoissa tuoteryhmäkohtainen valikoima kasvaa koko ajan ja tuotteen erottumisen sekä puhuttelevuuden rakentaminen tärkeys kasvaa samaan tahtiin. Onkin ollut ilahduttavaa huomata kuinka tämän vaiheen suunnittelun jalostamiseen ja analysointiin löytyy moderneja kaikkien saatavilla olevia työkaluja, joilla voidaan suunnittelun jalostusarvoa nostaa ja analyyttisyyttä parantaa. Tästä huolimatta merkittävässä osassa pakkaamisen prosesseja hyvä visuaalinen ja viestinnällinen suunnittelu ei saa ansaitsemaansa arvoa ja huomiota osakseen.

On ollut myös viime vuosina kiinnostavaa huomata miten pakkaus on muuttunut mediaksi ja sen avulla puhutellaan loppukäyttäjiä digitaalisuuteen tukeutuen uusilla tavoilla. Tämä on pakkaamisen uusi digitaalinen neljäs ulottuvuus, joka tulee yleistymään lähivuosina vakioksi lähes kaikkialle. Vielä on kuitenkin matkaa siihen, että erilaisten digitaalisten kanavien ja painokoneiden yhteispeli saadaan toimimaan paremmin.

Teknologian kehittyessä ja kehitysprosessien edetessä on kuitenkin edelleen perusasioita, joita ei tulisi unohtaa. Asioita joilla on arvonsa ja joita on osattu ennenkin hyvin tehdä. Kaiken digitaalisuuden keskellä hyvä visuaalinen ja viestinnällinen pakkaussuunnittelu on edelleen sen nondigital 4D.

Hyvä kohderyhmiään prosesseihin osallistava konseptisuunnittelu on kilpailukyvyn avain – ja se tarvitsee huomiota painoarvonsa mukaisesti. Se ei ole ”vain” graafista suunnittelua vaan ratkaisevan kommunikaation rakentamista. Vanha hieno Trip-pakkaus saisi palata markkinoille.

Ari Utriainen

Ari Utriainen

ari.utriainen@avidlyagency.com

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Image showing Mikko Nisula 2 min read by Mikko Nisula
Lomalla on vihdoin mahdollisuus rentoutumiselle ja suoranaiselle laiskottelulle....
Image showing Avidly Finland 3 min read by Avidly Finland
Joskus takavuosina ei juuri tullut kuuloonkaan tehdä markkinointiyhteistyötä kil...
Image showing Risto Etelämäki 1 min read by Risto Etelämäki