Siirry sisältöön

Mitä verkkosivuston rakentaminen maksaa?

13.11.2017


Web-kehittäjänä saa usein kuulla tuon kysymyksen asiakkaan, tai tarjousta asiakkaalle rakentavan kollegan suusta. Kysymykseen vastaaminen on usein suoralta kädeltä yhtä mahdotonta, kuin tiedusteluun elämän tarkoituksesta. Se kun riippuu niin paljon elämästä. Ja sivustosta.

Verkkosivuston pystyttämisen kustannukset syntyvät pääosin työvoimasta – materiaalia ei juurikaan tarvitse ostaa. Käyttämämme sisällönhallintajärjestelmä WordPress on avointa lähdekoodia, kuten myös suuri osa käyttämistämme työkaluista.

Ilmaisia ne eivät ole – koska olemme vastuumme tunteva kolmen tähden WordPress -toimisto, osallistumme WordPressin kehitykseen monilla tavoin ja pyrimme myös itse julkaisemaan tekemäämme koodia avoimena niin paljon kuin se vain on mahdollista. En muutenkaan pidä siitä, että avoimesta lähdekoodista puhutaan ilmaisena, mutta se saarna pidettäköön joskus toiste.

Euroa / ominaisuus

Usein kysytään ”Eikö tätä voisi paketoida niin että *** euroa per sivu?”. Olisi tietenkin mahtavaa, jos tämän kaiken voisi tuotteistaa – kuinka paljon sitä myyntiä oikein tulisikaan jos myyjä voisi ensimmäisellä asiakaskäynnillä paukauttaa pöytään napakan pakettihinnan, otatko vai jätätkö?

Elämme monella tavalla yksinkertaistamisen aikakautta. Sain inspiraation kirjoittaa tämän blogitekstin, kun someavaruudessani tuli vastaan mielenkiintoinen sitaatti:

”You never get cheered for telling people the situation is not as simple as they think.” – Ken Follett, Fall of Giants

Kaikkea ei voi yksinkertaistaa. Totta kai ostaminen pitäisi tehdä asiakkaalle helpoksi ja yksinkertaiseksi, mutta ostamisen rakentaminen sellaiseksi ei ole helppoa ja yksinkertaista. Sinun tuotteesi helpottaminen on meidän tuotteemme.

Täh?

Okei, selvennetään: Jotta sinun asiakkaasi voi ostaa sinulta helposti asioita, on minun ja kollegoideni todennäköisesti tehtävä monimutkaisia ja vaikeasti ymmärrettäviä asioita, joista sinä et välttämättä ymmärrä mitään. Eikä sinun tarvitsekaan.

Tärkeintä on suunnitella sivuston ominaisuudet ja toiminnallisuudet siten, että niiden toteuttamiseen käytetty aika vastaa siitä syntyvää hyötyä. Sen takia sivuston rakentamiselle on vaikea antaa pätevää arviota ennen tarpeiden tarkkaa määrittelyä ja esimerkiksi ulkoasun suunnittelua.

”When things are simple, fewer mistakes are made. The most expensive part of a building is the mistakes.” – Ken Follett, The Pillars of the Earth

Usein tavanomaisesta poikkeavat asiat ovat niitä, jotka ottavat aikaa eniten. On tärkeää että web-kehittäjä on mukana jo projektin alkuvaiheessa, jolloin voidaan välttää tilanteet, jossa jonkin ominaisuuden hyöty-kustannussuhde kääntyy reippaasti miinuksen puolelle. Eli toisin sanoen: aikataulu pettää, budjetti paukkuu ja kaikkia ottaa päähän.

…ollaan vaan ja sprinttaillaan

Onneksi on yksi hieno tapa yksinkertaistaa tuotettamme. Pilkotaan se palasiin ja otetaan pala kerrallaan. Sillä on hieno nimikin: Growth Driven Design. Voin suoralta kädeltä luvata, että verkkosivustoprojektin päätyttyä teillä viskataan yläfemmoja huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä, kun valitsette vanhanaikaisen ja kankean könttäsummaurakan sijaan meidän ketterän alkusprintin.

Se voi tuntua pelottavalta päätökseltä, kun ei ole mitään konkreettista hintalappua koko projektille. Mutta pitääkö sillä edes olla? Onko verkkosivusto pelkkä kuluerä, vai voisiko se sittenkin olla tarunhohtoinen Sampo, joka takoo sinulle katetta: kauppoja, liidejä, kontakteja?

Alkusprintissä muodostetaan ajatukset siitä minkätyyppisiä ominaisuuksia tuolta koneelta odotetaan ja siitä eteenpäin tulevissa sprinteissä viritellään sen ominaisuuksia pala kerrallaan - yhdessä. Parhaat tulokset saavutetaan silloin, kun ei ollakaan enää eri puolilla pöytää, vaan mietitään asioita tiiminä, jolla on sama tavoite: tehdä sinulle arvoa tuottava verkkosivusto.

Ja loppusumma oli?

Sellaista ei oikeastaan ole. Jotta Sampo jaksaa puksuttaa sinulle euroja, täytyy sitä huoltaa ja viritellä aika-ajoin vastaamaan uusiin tarpeisiin ja tilanteisiin. Kyllä se siellä nurkassa jonkun aikaa itsestäänkin rullaa, mutta ennen pitkää se alkaa kerätä pölyä ja ruostetta, kunnes jämähtää paikoilleen.

Silloin on usein edessä uuden osto. Hutiloiden rakennettu, laiskasti huollettu ja huonosti ylläpidetty verkkosivusto on nimittäin pahimmassa tapauksessa muutaman vuoden päästä arvoton kasa romukoodia, jossa on iso hintalappu.

Ja kaikkihan me tiedetään, että hintalappu ei kerro arvosta juuri mitään.

Niku Hietanen

Niku Hietanen

niku.hietanen@avidlyagency.com

Web Developer / WordPress Enthusiast

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Verkkosivusto on organisaation palveluiden ja tuotteiden näyteikkuna – sekä usei...
Image showing Markus Rantanen 2 min read by Markus Rantanen
Joko olet tutustunut saavutettavuusdirektiiviin ja sen vaatimuksiin? Viimeistään...
Image showing Marjut Pietarlehto 3 min read by Marjut Pietarlehto
WordCamp Nordic oli Helsingissä maaliskuun 7.–9. päivänä järjestetty kaikkien ai...
Image showing Marco Martins 3 min read by Marco Martins