Siirry sisältöön

Mitä sijoittajatarina kertoo yrityksestänne?

23.10.2017

Sijoittajatarina
Pystytkö kertomaan kiinnostuneelle salkunhoitajalle viidessä minuutissa keskeisimmät argumentit sijoituspäätöksen tekemiseen? Onnistutko myymään yhtiön tarinan pöydän toisella puolella istuvalle lontoolaiselle sijoittajalle, joka alunperin lupautui päivän kuudenteen tapaamiseen tuntemattoman yhtiön kanssa, vaikka ei oikein tunne edes toimialaa?

Sijoittajaviestinnän periaatteena monessa yhtiössä on laissa määritelty ‘oikea ja riittävä kuva’. Juuri sääntely erottaa sijoittajaviestinnän viestinnän muista viestinnän osa-alueista, mutta onnistunutta sijoittajaviestintää ei tehdä lain kirjain täyttämällä. Sääntely ja listayhtiöiden yhdessä sopimat käytännöt luovat reunaehdot ja vähimmäisvaatimukset, mutta erityisesti kansainvälisesti erottautuakseen tarvitaan yhtiökohtainen, kiinnostava tarina.

Mikä on meidän yhtiöllemme olennaista? Mikä liiketoimintamallissamme erottaa meidät kilpailijoistamme?

Vakuuttava sijoittajatarina perustuu yhtiön strategiaan, mutta ei edellytä syvällistä toimialan tuntemista. Tarinan tulee olla riittävän yksinkertainen, jotta sen pääkohdat voi kertoa muutamassa minuutissa. Sijoittajatarina on myös kiinteä osa yhtiön muuta viestintää ja brändiä – se ei voi sisältää elementtejä, jotka olisivat ristiriidassa markkinoinnin tai sisäisen viestinnän kanssa. Sijoittaja kaivelee päätöksen teon tueksi kaikki tarvittavat lähteet, sosiaalista mediaa unohtamatta.

Sidosryhmien odotusten tunteminen auttaa tarinan rakentamisessa ja päivittämisessä. Esimerkiksi kyselyillä ja haastatteluilla saadaan tutkittua tietoa sijoittajaviestinnän kehittämiseen.

Kun hyvä tarina on kiteytynyt, kannattaa kiinnittää huomiota myös esitystapaan. Hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa: strategian visualisoinnilla ja erilaisilla infografiikoilla voi lyhyessä ajassa selittää isojakin kokonaisuuksia. Vakuuttava tapa esiintyä puolestaan vahvistaa uskoa yhtiön johdon osaamiseen ja hankalat kysymykset on helppo kiertää luontevasti, jos niitä on harjoitellut etukäteen. Hyvin muotoiltu viesti tulkitaan oikein ja jää mieleen, vaikka tapaamisia olisikin alla jo kuusi.

Tutustu talous- ja sijoittajaviestinnän valmennukseemme lataamalla esitteemme alta:

lataa kommunikaatiovalmennuksen esite

Sirpa Alhava

Sirpa Alhava

sirpa.alhava@avidlyagency.com

Sirpa vastaa Avidlyn sisältöliiketoiminnasta. Hän on tehnyt sisältömarkkinointia jo ennen kuin termi keksittiin.

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Kahlasin keväällä läpi lähes 30 pörssiyhtiön raportit läpi. Tässä tulee huomioit...
Image showing Jarmo Holopainen 2 min read by Jarmo Holopainen
Elokuu merkitsee monelle IR-, viestintä- ja vastuullisuustiimille paluuta arkeen...
Image showing Mari Reponen 8 min read by Mari Reponen