Siirry sisältöön

Mediavalmennuksesta – vai onko kyse sittenkin kommunikaatiosta

16.1.2020

Pikkupoikana sain Rauman mummoltani edelleen toimivat kommunikoinnin ohjeet:

”Vähäpoik, ota lakki päästäs, kato silmihi ja puhu tott!”.

Tämä lause on ollut ohjenuoranani niin toimittajana kuin valmennuksissanikin. Kunnioita yleisöä ja ota se huomioon, ota kontakti, äläkä missään nimessä valehtele! Kaikkea ei tosin tarvitse kertoa, voisin konsulttina lisätä…

Kommunikointi on äärimmäisen yksinkertaista, mutta se pitää tehdä tarkasti ja keskittyneesti. ”Rakastan spontaaneja puheita, siksi harjoittelenkin niitä kahdeksan kertaa”, sanoi sir Winston Churchill.

Työtäni on treenata spontaaneja ja valmisteltuja esityksiä yhdessä työparini Jaakon kanssa. Hiomme asiakkaidemme kommunikaatiota studiovaloissa kameran paljastavan silmän edessä.

Viestin välittäminen on viimeinen lenkki pitkässä ketjussa, jossa viesti kiteytetään, sitä koeponnistetaan ja hiotaan joukkuepelin hengessä, karsitaan ja harjoitellaan – ainakin sen kahdeksan kertaa.

Maailma on yhä enemmän kuin itämainen basaari – erilaiset myyjät yrittävät saada ihmiset ostamaan monenlaisin kakofoniseksi yltyvin huudoin. Varsinkin sosiaalisessa mediassa meteli käy joskus sietämättömäksi. Kaiken tämän kohun ja metelin keskellä oma viesti on saatava kerrottua niin, että sitä kuunnellaan ja vielä mielellään sellaisessa muodossa, jonka itse on muovannut.

Media- vai kommunikaatiovalmennusta?

Yritysten johtoa on mediavalmennettu jo vuosikymmeniä. Nyt yhä useampi viranomainenkin on havahtunut siihen, että jos et saa omaa viestiäsi perille, joku toinen ehtii edelle ja sinut unohdetaan tyystin.

Kun vedin ensimmäiset mediavalmennukseni parikymmentä vuotta sitten, uskoin, että tarkoitus on kertoa, miten media toimii ja miten toimittajan kanssa pärjätään. Kun kymmenkunta vuotta sitten keskityin yhä enemmän näihin valmennuksiin, huomasin, että olin ollut aikalailla pihalla. Meni jonkin aikaa ennekuin tajusin, että kommunikaatiostahan tässä on kysymys.

Päädyin siihen, että  harva meistä pääsee nokakkain toimittajan kanssa, mutta me kommunikoimme koko ajan. Teemme sitä baaritiskillä, asiakkaidemme tai mahdollisten sellaisten kanssa ja päivittäin kaikenmoisissa palavereissa. Kaikissa näissä tilanteissa tarvitaan kommunikointikykyä, viestin kiteyttämistä ja viestin välittämistä niin, että tulemme ymmärretyiksi.

Älä piilota viestiä

Politiikan toimittajana kuuntelin usein Eduskunnan kuppilassa, kun edustajat tuskastelivat, että valiokunnassa kuultavana ollut asiantuntija ei ollut päässyt pointtiin annetussa vartissa. Taustoja oli kyllä kerrottu, usein todella kaukaa.

Aloin siis valmentaa toimittajataustalla, mutta huomasin, että olin aika keskinkertainen siinä hommassa. Näin valmennettavat ja heidän viestinsä vain median lasien läpi.

Kun sain kumppanikseni yhteisöviestinnän asiantuntijan, pääsimme aimo harppauksen eteenpäin. Kun saimme vielä kolmanneksi valmentajaksi tai ”mielipidepoliisiksi” valmennettavan yhteisön oman tietäjän, niin homma alkoi todella pelittää.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana studiomme valmennuksissa on hikoillut pari tuhatta päättäjää ja asiantuntijaa monituisista organisaatioista. Nyt teemme kommunikaatiovalmennusta.

Kaikki puheviestintä perustuu kommunikoinnille; on kyse median kohtaamisesta tai luennosta tuhatpäiselle yleisölle, kontakti on kaiken perusta.

Petteri Väänänen

Petteri Väänänen

petteri.vaananen@avidlyagency.com

+358 400 663 139 Avidlyn vanhempi neuvonantaja, jonka työtä leimaavat vahvasti lobbaus, kriisiviestintä ja kommunikaatiovalmennukset.

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Älä ahdistu, vaikka vuosikertomusprojekti olisi vielä aloittamatta tai et keksi ...
Image showing Sirpa Alhava 1 min read by Sirpa Alhava
Fiksua keskustelua sisältävä podcast saa Petterin polkemaan Olen yli 60-vuotias ...
Image showing Petteri Väänänen 2 min read by Petteri Väänänen
Luo merkityksellinen brändi ja johdata asiakkaanne sen luo Eli markkinoinnin kie...
Image showing Anna Sorko 2 min read by Anna Sorko