Siirry sisältöön

Markkinointi on yhteinen kieli

3.9.2019

Ammatillista kehittämistä voi tänä päivänä tehdä monella tapaa, mutta mikä olisikaan avartavampaa ja kiinnostavampaa kuin tutustua oman alan työpaikkaan ulkomailla? 

Avidly tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuuden hakea toimistovaihtoon kansainvälisen Amin-verkoston kautta. Asiakasymmärryspalveluista vastaavan Heidi Vidgrenin vaihto suuntautui Lissaboniin, Portugaliin.  

Heinäkuussa, samaan aikaan kun puoli Suomea lomaili, Portugalissa paahdettiin vielä täyttä päätä. Työvaihtoni suuntautui ComOn nimiseen markkinointitoimistoon. ComOn kuvaa itseään toimistoksi, joka yhdistää strategian, luovuuden ja teknologian rakentaakseen ratkaisuja, jotka ovat kuluttajille kiinnostavia ja tehokkaita brändeille. 

Työskentelen Avidlyssa strategia-, planning-, insight-tiimissä tuottaen asiakasymmärrystä strategiatyön ja luovan suunnittelun tueksi. Viikon aikana halusin nähdä millaiset asiat ja haasteet ovat työskentelyssämme samankaltaisia ja mikä meitä erottaa. Lisäksi halusin päästä tutustumaan ComOnin mielenkiintoiseen yrityskulttuuriin, meillä Avidlyssa culture code, tapa miten teemme yhdessä töitä on jokapäiväinen sydämensykkeemme.

Viikon aikana opin, että markkinointi ja siihen liittyvät ilot ja haasteet ovat monella tapaa samanlaisia Etelä-Euroopassa kuin täällä Suomessakin. Työtehtävät markkinoinnin parissa ovat samoja vaikka kulttuuri ja tavat toimia eroavat. On hienoa, että Suomessa strategiatyön ja asiakasymmärryksen tarve ja merkitys on jo nähty ja siihen halutaan panostaa. Havaitsin, että Portugalissa monien asiakkaiden kiinnostus ja halu satsata näihin on vasta heräämässä.

Tapasin viikon aikana lukemattoman määrän ihmisiä, osallistuin palavereihin, kävin mielenkiintoisia keskusteluja ja sain uusia ystäviä. Portugali on maailmankieli, ja työyhteisö ComOnissa oli aidosti kansainvälinen kooten yhteen ihmisiä ympäri maailmaa portugalia puhuvista maista. 

Portugal office

Personal trainer ja kauneudenhoitopalveluja

yhteinen kieli - markkinointi

Portugalissa työpäivän rytmi poikkeaa suomalaisesta. Kun Suomessa monet ovat toimistolla jo aamulla kello kahdeksan, Portugalissa työpäivä alkaa eteläeurooppalaiseen tapaan myöhemmin aamupäivällä jatkuen varhaiseen iltaan. Lounaalla on tärkeä rooli rauhallisena ja työpaikan yhteisöllisyyttä lisäävänä osana. Koska iso osa päivästä kuluu työpaikalla, ComOnilla on huomioitu tämä tuomalla työntekijöille palveluja toimistolle. Tällaisia ovat mm. työnantajan tukemat kauneudenhoito- ja liikuntapalvelut. Personal trainer kävi vetämässä kolme kertaa viikossa treenin työntekijöille. Ohjattu tunti pidettiin suuressa neuvottelutilassa, joka oli suunniteltu myös tähän käyttöön muuntuvaksi. 

Viikko ComOnin työntekijänä jätti sydämeen kytemään rakkauden kansainvälistä työtä kohtaa. Markkinointi on kieli, joka yhdistää meitä alan tekijöitä maasta ja maanosasta riippumatta.

Heidi Vidgren

Heidi Vidgren

heidi.vidgren@avidlyagency.com

Insight Director, laadullisen markkinatutkimuksen ja online-menetelmien erikoisasiantuntija

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Asiakaskokemuksesta puhutaan nykyään todella paljon ja syystäkin. Amerikkalaisen...
Image showing Santeri Hämäläinen 3 min read by Santeri Hämäläinen
Määrittelemällä asiakaspersoonat yritys voi tehostaa ja terävöittää markkinointi...
Image showing Heidi Vidgren 2 min read by Heidi Vidgren
Asiakaskokemus on asiakkaan muodostama kokonaiskäsitys yrityksen tai organisaati...
Image showing Santeri Hämäläinen 3 min read by Santeri Hämäläinen