Siirry sisältöön

Korona määrittelee liiketoimintaa uudelleen ja juuri siksi markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan

12.5.2020

Teea_Minna

 

On hetkiä maailmanhistoriassa, jotka muokkaavat toimialaa tai toimialoja voimakkaasti. Tällaista hetkeä elämme edelleen ilmastonmuutoksen ja sen aiheuttamien ilmiöiden kanssa tänäkin päivänä, vaikka juuri nyt se saattaa unohtua. Koronavirus muutti maailman paljon nopeammin vaikka pandemia ei lopulta tullut kenellekään suurena yllätyksenä. Olihan siitä meitä jo vuosia tutkijayhteisöjen suunnasta varoitettu. Silti se yllätti.

Tässä tilanteessa moni yritys ja organisaatio joutuu määrittelemään itsensä uudelleen: mistä meidän bisneksessämme oikeastaan on kyse. Liiketoiminta kohtaa täysin normaalista poikkeavia haasteita. Kun kriisin alkuvaihe on ensin saatu jotenkin hallintaan, voidaan todeta, että normaalisti toimintaa ohjanneet rutiinit kuten sesongit, kampanjajaksot, "tyypillinen” kuluttaja- tai asiakaskäyttäytyminen, asiakassegmentit, alihankintasuhteet muuttuvat ja totutut jakelukanavat muuntuvat tai jopa katoavat. Hinnoittelustrategiat menevät uusiksi.

Osa näistä palaa tai palautuu ennalleen kun palaamme normaalimpaan maailmantilaan, osa ei ehkä koskaan tai ainakin hyvin toisenlaisena. Kokeeko kotimaanmatkailu pysyvän renessanssin kesän 2020 jälkeenkin? Millaisiin korkeuksiin kohoavat lentolippujen hinnat?

Eikä kyse ole vain uudelleen määrittelystä kriisin alkaessa vaan jatkuvasta itsensä uudelleen määrittelystä. Kriisitilannetta ja sitä kuuluisaa tulipalojen sammuttelua seuraa uusi vaihe, “safe return”, kun arkea aletaan normalisoimaan rajoitteita poistetaan, mutta ei kokonaan. Kukaan ei pysty ennakoimaan kaikkia vaiheita eikä niiden aikataulua. Jossain vaiheessa siirrytään “post corona” -vaiheeseen tai ensin eräänlaiseen valmiustila-vaiheeseen, jolloin virus on osa arkielämää ennen kuin rokote on olemassa ja laajamittaisesti käytössä. 

Luottamuksen uudelleenrakennus

Jokainen yritys joutuu nyt ottamaan skenaariotyöskentelyn agendalleen, ennakoimaan ketterästi tulevaa, tekemään pikaskenaarioita ja samaan aikaan tekemään pidemmän aikavälin skenaarioita. Mikään ei ole enää varmaa. Ei edes se, järjestetäänkö olympialaiset. Tai jos järjestetään, paikalla ei ehkä ole yleisöä. Jotain on muuttunut ehkä pysyvästi.

Nyt testataan yrityksen perustassa montaa asiaa: Onko organisaatio yhtenäinen, rakentuuko se eri toimintojen väliselle luottamukselle ja hyvälle yhteistyölle? Sisäisen viestinnän on oltava kunnossa. 

Samaan aikaan suurennuslasin alla on markkinoinnin ja liiketoiminnan ketteryys sekä reagointikyky. Muutos on niin nopea, että saumaton yhteistyö eri toimintojen välillä on välttämätöntä, jotta yhdessä voidaan luoda niin lyhyen kuin pitkän aikavälin skenaarioita. Jos luottamus on vallinnut jo ennen kriisiä, yrityksen on helpompaa johtaa muutosta.

Markkinoinnilla on keskeisempi rooli kuin koskaan. Markkinoinnin on tuotava pöytään asiakasymmärrys ja -lähtöisyys, piirtää sekä nykyhetki että tulevaisuuskuva mihin (loppu)asiakkaiden maailma on menossa. Ja samalla rakentaa ne taktiikat, joilla täytämme muuttuneet tarpeet uusissa kanavissa, oikeanlaisilla viesteillä. Rakentaa luottamusta asiakkaisiin.

Ja tehdä se tiiviissä yhteistyössä myynnin ja tuotekehityksen kanssa. Omasta kokemuksesta myös kriiseissä ne ennakkoluulottomimmat ja hulluimmat ratkaisut ideat syntyvät tuotekehityksestä – näin varmasti myös korona-aikana.

Joten: kriisitilanne - turvallinen paluu - valmiustila - post korona.

Onko oma organisaatiosi valmistautunut muutoksiin?

Miten hyvin olet tähän jatkuvaan tilannekuvan päivittämiseen valmistautunut? Onko organisaatiosi ketterä? Millä prosesseilla ja työkaluilla tätä teette? Onko myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen yhteistyö läheistä ja saumatonta? Oletko valmis markkinoinnin muuttuneeseen rooliin? Onko sisäinen viestintä kunnossa? Tiedätkö mitä asiakkaasi ajattelee kriisin keskellä ja sen seurauksena?

Mikäli haluat sparrausapua, autamme mielellämme. Meiltä löytyy työkaluja siihen, mitä markkinointitiimi juuri nyt tarvitsee ketterään  insight- ja skenaariotyöskentelyyn ja sen pohjalta brändin ja markkinoinnin kehittämisen, myynnin ja markkinoinnin yhteispeliin sekä sisäisen viestinnän kehittämiseen ulkoisen lisäksi.

Kaksi nopeaa tapaa tulevaisuuden ennakointiin 

1. Skenaariotyöpaja

Räätälöimme yrityksellenne markkinoinnin tomorrowbound-skenaariotyöpajan kahden asiantuntijan voimin, jossa apunamme on Futures platform -työkalu. Yhteisenä tavoitteena on kartoittaa mihin tarpeet, odotukset ja toiveet ovat menossa ja mitä vaihtoehtoisia skenaarioita nämä asettavat yritykselle, brändille sekä markkinoinnille. Ota rohkeasti yhteyttä ja kerromme lisää työpajan käytännön toteutuksesta. 

2. Ennakoi tuleva mahdollisuuksien maailma -webinaari

Ennakointi mahdollistaa ja valmistaa kyvykkyyden lähteä rakentamaan toivottua tulevaisuutta jo tänään sekä vahvistaa kykyä varautua mahdollisiin kuoppiin siinä matkan varrella. Yksin tieto ei kuitenkaan vielä vie eteenpäin, vaan rinnalle tarvitaan kykyä innovoida tiedon pohjalta.

Tule mukaan kuuntelemaan mistä ennakoinnista on kysymys ja miten siihen voisi tarttua helposti, kattavasti ja luovasti.

Ilmoittaudu webinaariin

 

Teea Björklund, COO
teea.bjorklund@avidlyagency.com
+358 503842653

Minna Utriainen, Creative Innovation Lead
minna.utriainen@avidlyagency.com
+358 408344482

Teea Björklund & Minna Utriainen

Teea Björklund & Minna Utriainen

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Siirryimme Avidly Suomessa lähes kaksi vuotta sitten käyttämään Hubspotin CRM ja...
Image showing Teea Björklund 2 min read by Teea Björklund
  Uuden aikakauden alku Viime aikojen pyörremyrskyä seuratessa olen useasti miet...
Image showing Jesse Maula 2 min read by Jesse Maula