Siirry sisältöön

Hyvällä podcastilla on kansanterveydellisiä vaikutuksia

17.10.2019

Hyvä podcast

Fiksua keskustelua sisältävä podcast saa Petterin polkemaan

Olen yli 60-vuotias mies ja ostin itselleni spinningpyörän. Pyörä rullaa sujuvasti, kun luureissa tai kaiuttimisissa pauhaa mielenkiintoinen podcast. Toimiva podcast on hyvä, tilattava sarjamainen audio-ohjelma ja saa minut polkemaan rivakasti. Huonosti tehty podcast on löysää lätinää, joka vain ärsyttää. Silloin painan off-nappia tai vaihdan ”kanavaa”. Lätinän tahdissa polkeminenkaan ei innosta.

Olen tehnyt radiojuttuja, -keskusteluja ja -dokumentteja yli 45 vuotta ja oppinut yhden asian: on oltava alku, keskikohta ja loppu. Tämä on itseasiassa pari tuhatta vuotta vanha dramaturginen ohje, Aristoteleen runousopin lievä yksinkertaistus.

Haluan hallitun rakenteen ja älykästä keskustelua

Digitaalisuus on muovannut Suomessakin kohta satavuotiaasta radio-ohjelmaformaatista uudenlaisen ja näppärän median. Itse kuuntelen eniten yhteiskunnallisia podcasteja, keskusteluja ja väittelyjä. Toimin markkinointi- ja viestintäkombinaatissa, joten lataan mielelläni eri toimialojen tulevaisuutta luotaavia ohjelmia. Kuuntelin nautinnolla esimerkiksi älykästä keskustelua toimistotilaratkaisujen vaikutuksesta ihmisen aivoihin ja työskentelytapoihin. Toinen kiehtova keskustelu käytiin kahden johtavan asiantuntijan kesken energian ja erityisesti sähkön käytön tulevaisuudesta.

Ensimmäisen esimerkin veti asiastaan innostunut ja valveutunut asiantuntija vieraanaan aivotutkija. Toisen juonsin itse ja vanhasta toimittajan tottumuksestani haastoin vieraitani visioimaan totutun ulkopuolelta.
Kummassakin podcastissa yhteisinä piirteinä olivat hallittu rakenne, tietty into ja tietoon perustuva keskustelu, jossa oli yllättäviäkin käänteitä. Niitä yhdisti uteliaisuus ja halu saada uutta tietoa. Radiomedian tutkimuksen mukaan 32 prosenttia podcastien kuuntelijoista haluaa oppia uutta ja pysyä ajan tasalla.

Puhuttu tiedote ei innosta

Huonojakin podcasteja on kuultu, ihan pedagogisistakin syistä. Niissä on usein yhteisenä piirteenä rakenne, joka on kuin vapaalla kädellä, sen kummemmin ajattelematta kirjoitettu alleviivaava tiedote. Vaikka se olisi painettu kuinka hyvälle paperille, viesti ei mene perille. Näissä huumoria välttelevissä teoksissa rentoutta tavoitellaan esimerkiksi toteamalla, että ”tää vähän jännittää” tai ”onhan tämmöinen aika kivaa”.
Toimiva viestintä, podcastit mukaan lukien, on taitolaji.

Podcast on kuin digitaalinen leirinuotio

Podcast on ilmiönä ja mediana rajussa kasvussa ympäri maailman. Radiomedian tutkimuksen mukaan noin miljoona suomalaista kuuntelee podcasteja ja niiden kuunteluun käytetään viikossa noin 82 minuuttia. Podcast on helppo ja suhteellisen edullinen tapa viestiä ja herättää keskustelua sekä mielenkiintoa. Podcast on nykymaailman digitaalinen leirinuotio.

 

Petteri Väänänen

Petteri Väänänen

petteri.vaananen@avidlyagency.com

+358 400 663 139 Avidlyn vanhempi neuvonantaja, jonka työtä leimaavat vahvasti lobbaus, kriisiviestintä ja kommunikaatiovalmennukset.

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Luo merkityksellinen brändi ja johdata asiakkaanne sen luo Eli markkinoinnin kie...
Image showing Anna Sorko 2 min read by Anna Sorko
Perinteinen kuvitus eroaa infografiikasta siinä, että se on tuotu osaksi tekstiä...
Image showing Sirpa Alhava 3 min read by Sirpa Alhava
Pohdin tässä blogissa, mitä merkitsee, jos ei ole tunneälyä. Ja kuinka auki sekä...
Image showing Sanna Rautio 5 min read by Sanna Rautio