Siirry sisältöön

Hyvä asiakas, saa mitä tilaat!

13.2.2020

Avidly

Kun puhutaan asioista, joita voi katsella lukuisista eri näkökulmista ja niiden kautta löytää tai olla löytämättä lukuisia vastauksia, voi joskus olla hukassa. Joskus ei näe metsää puilta. Joskus juuri sillä hetkellä käsillä ei ole riittävästi tietoa, jotta voisi muodostaa mielipiteitä. Joskus on tottunut tekemään asiat tietyllä, sillä omalla turvallisella tavalla. Mutta tieto muuttuu ja maailma kehittyy koko ajan, ja takaraivossasi saattaa jyskyttää ajatus siitä, kuinka “tulisi vain pysyä perässä”. Käsi ylös kenelle tämä on tuskallisen tuttua? Toivon, etten ole yksin.

Mutta tässä meille pieni lohdutuksen sana: tuntematta välillä tuskaa, ei tapahdu muutosta ja kehitystä. Siihen tuskaan täytyy vain osata tarttua ja valjastaa! 

Varastan tähän väliin osuvasti Austin Kleon luovuutta käsittelevässä Varasta kuin taiteilija -teoksessa kuvatun ja erityisesti suunnittelijoiden pöydällä tutun “Projektin elämän”. Jotta minusta ei välittyisi pelkästään varas, niin osoitan myös taiteilijan kykyjäni piirtämällä sen itse ja lisäämällä aikajanalle yhden option:   

Projektin elämä

Yksi mahdollinen polku saavuttaa optio

Työurani edetessä minulle on avartunut, miten me viestintä- ja mainostoimistot olemme erityisen palkitsevassa ja kiitollisessa asemassa siinä, kuinka me saamme työmme puolesta ehkä poikkeuksellisen paljon kokemusta ja tietotaitoa eri toimialoilta, eri kanavista ja erilaisten ihmisten kanssa työskentelystä. Allekirjoittanut on esimerkiksi viime kuukausina istunut yhden Suomen hallituksen toimeenpaneman terveysalan tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan hankkeen parissa, kaupungin strategisen markkinoinnin ohjausryhmän kokouksessa, kauppakeskuksen vuosisuunnittelun palaverissa, uuden mobiilisovellusinnovaation sprintissä, yli 90 vuotiaan palveluyhtiön strategiatyöpajassa sekä nuorten ja nuoria työllistävien yhteisessä workshopissa. Samalla jakanut meidän oman porukan kesken tietoa eri alojen nykytilasta, yrittänyt parantaa maailmaa myös kahvipöydässä ja ohjannut uutta harkkaria sisään. Saati sitten mitä kaikkea meidän muut 249 oman alansa ammattilaista ovat päässeet kokemaan!

Meidän tehtävänämme on tukea asiakkaamme strategiaa toteutumaan ja usein myös jollakin tapaa sanoittaa sitä. Se luonnollisesti tarkoittaa sitä, että meidän on tunnettava asiakkaan strategia. Mitä enemmän yhdessä annamme likoon, välitämme tietoa ja jaamme kokemuksia, sitä paremmat mahdollisuudet meillä on menestyä – yhdessä kaikkien: meidän, asiakkaan ja eri toimialojen. 

Strategisena kumppanina tavoitteenamme on siis pyrkiä yhdessä asiakkaan kanssa varmistamaan, että mm. viestinnän, brändinrakennuksen ja -hallinnan keinoin saavutetaan haluttu tavoite ja että asiakas toteuttaa niitä toimenpiteitä, joita strategian eteen todella tarvitsee tehdä. Ja mielellämme myös autamme niiden toimenpiteiden toteuttamisessa. Välillä se vaatii vähän enemmän aikaa, ajatusten pallottelua, tilannetsekkejä, vääntöä, välillä nopeita päätöksiä ja joskus se voi vaatia jopa suunnitelman muuttamista kesken kaiken. Ei siis kannata hikeentyä ja heittää pyyhettä kehään, jos joskus näin käy. Mutta en kannata myöskään nostamaan jalkoja pöydälle ja odottamaan tuloksia, vaikka tätä moni odottaa, ja myyjän housut jalkoihinsa pukenut kollega näin ehkä toivoisikin meidän ehdottavan. 

Hyvä strateginen kumppanuus on rohkeutta saada tarkastelemaan asioita erilaisista kulmista, ravistella irti kangistuneista kaavoista ja totutusta ajattelumaailmasta. Strateginen kumppanuus on myös etenemisen vaatimista silloin kun on tarpeen. On ihan OK, jos se kumppanuus aiheuttaa välillä tuskaa (ei tietenkään tarpeettomasti). Strategisen kumppanin tavoitteena on saada asiakas näkemään myös mahdollisesti uudenlaisia tulevaisuuden näkymiä ja toteutusmahdollisuuksia, ja antaa niihin parhaat mahdolliset avaimet.

Hedelmällisin tilanne on kumppanuus, jossa tarpeen sijaan asetetaan tavoite, jonka saavuttamiseksi luomme yhdessä parhaaksi kokemamme, kohderyhmää puhuttelevan ja toimintaan kannustavan ratkaisun. Tällöin me tiiminä saamme vastaamme haasteen, jossa voimme hyödyntää tietotaitoamme ja osaamistamme luovalla tavalla, kohderyhmä saa heitä aidosti hyödyttävän tai viihdyttävän palvelun/tuotteen tai mitä se ikinä onkaan(!), ja asiakas sitä mitä tilaa – ratkaisuja asettamaansa haasteeseen. Jotta näin voidaan toimia, tarvitaan uskallusta, luottamusta, yhdessä ideointia ja suunnittelua, tekoja, kokeilua, epäonnistumisia ja niistä oppimista ja lopulta onnistumisia.

Aika ajoin sitten kuuleekin lopulta pitkäaikaisilta asiakkailta hämmästelyjä siitä, miten ollaan jossakin asiassa päästy niin samalle aaltopituudelle ja aikaansaatu juuri niitä oikeita asioita,  “miksei me olla aina tehty näin?”. Silloin asiat ovat loksahtaneet hyvälle uralle ja asianosaiset eivät voi kun kilistellä itselleen – ja jatkaa aherrusta!

Työkaverini kannustavin sanoin: jos joskus taas olet tilanteessa, jossa sinulle heitetään ympyrän sijaan neliö, älä vaistomaisesti torju sitä heti, vaan ota koppi ja hyödynnä tilaisuus, sillä kulmista hioutuu timantti. Ja mikä tärkeintä, jos jokin mättää, uskalla keskustella. Koska suurtenkin koneistojen takana on aina inhimillinen, tunteet omaava ihminen.

Ps. Varasta kuin taiteilija -teoksessa minua erityisesti kosketti myös kehotus olla utelias, ystävällinen, sitkeä – ja hyväksyä se tosiasia, että välillä saatat vaikuttaa tyhmältä.
Kirja löytyy täältä: https://austinkleon.com/steal/

Essi Mäntynen

Essi Mäntynen

essi.mantynen@avidlyagency.com

Avidlyn Art Director, joka on viettänyt työaikaansa kokonaisvaltaisten brändinrakennusten ja jalkautusten äärellä. Kokee olevansa innostuja, näkökulmien ravistelija, viestinnän uudelleenajattelija ja pilkunviilaaja, mutta ennen kaikkea ihminen, jonka perimmäisenä intohimona on asiakaspalvelu.

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

Määrittelemällä asiakaspersoonat yritys voi tehostaa ja terävöittää markkinointi...
Image showing Heidi Vidgren 2 min read by Heidi Vidgren