Siirry sisältöön

Arvomyrsky kaataa laakista – kriisiviestintä murroksessa

8.6.2018

Kriisiviestintä hurrikaani

Somemyrskynä nettimediaan levinnyt tornado ei ollut ehtinyt vielä edes lehtipainoihin asti, kun Porin Jazzin vastavalittu toimitusjohtaja oli saanut potkut. Lapin Kansan uunituore päätoimittaja vasta suunnitteli ensimmäistä pääkirjoitustaan, kun hänestä tulikin taas freelance-toimittaja. Molemmat kaatuivat omien ja työnantajansa arvojen ristiriitaan.

Toimitusjohtaja Aki Ruotsalaa ja päätoimittaja Johanna Korhosta yhdistää suhde homoseksuaalisuuteen. Porin Jazzin Ruotsalan kommentit: “Ei ole homoja on vain homoutta” aiheutti voimakkaan alkukesän myrskyn liberaalissa jazzkansassa. Lapin Kansan päätoimittaja Johanna Korhosen viran vei nimittäjän yllättänyt tieto siitä, että hän oli parisuhteessa naisen kanssa. Lapin Kansan kustantaja arvioi, että osin lestadiolainen lukijakunta ei voisi ymmärtää tällaisen päätoimittajan arvomaailmaa. Potkut.

#MeToo-kampanja on kaatanut jo tusinoittain tuottajia, ohjaajia, baletinjohtajia ja muita kulttuurin miehisiä päättäjiä. Starbucks-kahvilaketju pisti 8 000 kuppilaansa kiinni, kun koko henkilökunnalle pidettiin näyttävästi arvosulkeiset siitä, miten asiakkaita tulee kohdella näiden erilaisuudesta huolimatta. Kotimainen bensa-asemaketju ilmoitti saman tien, että romanien eriarvoinen kohtelu on yksiselitteisen väärin.

Onko raha sinänsä arvo? Ei näytä olevan. Maltillista palkkiopolitiikkaa hallitusammattilaisille ja omilleenkin saarnaava ay-pomo saa vuodessa 134 prosentin tasokorotuksen omiin ansioihinsa, mutta se ei aiheuta nyt eikä seuraavassa liittokokouksessakaan potkuja. Kun yleishyödyllisen säätiön toiminnanjohtaja rakennutti itselleen Helsingin kantakaupunkiin 330 neliön asunnon kylpyläosastoineen, hän joutui mielipidemyrskyn jälkeen tyytymään vaatimattomampaan asumukseen, mutta jatkaa iloisesti toimessaan. Totaalisen väärä yrityskauppa tai tilannetajun puute eivät johda kovinkaan helposti mihinkään. Talousasioiden kohdalla matka kriisiin tuntuu olevan varsin pitkä ja maksava yleisö on pitkämielinen.

Parasta kriisinhoitoa on estää se. Tietosuojavaltuutetun mukaan työpaikkaa hakevan taustaa ei saa googlata. Mutta kukaan tai mikään ei estä kysymästä tehtävään harkittavalta, kuinka hyvin hänen arvonsa sopeutuvat mahdollisen tulevan työnantajan arvoihin.

Onhan muuten yritykselläsi/organisaatiollasi yhteiset, kirjatut arvot? Ja jos on, niin eiväthän ne ole mitäänsanomatonta jorinaa… Arvot ovat taseessa se rivi, jossa lukee “tunne”. Tunne on se tila, joka määrää asiakkaan suhteen tuotteeseen tai yritykseen. Väärä tunne aiheuttaa kriisin, ja silloin tarvitaan kriisiviestintää.

Kirjoitan tätä etäduunina saaressa. Eilinen myrskynpoikanen aiheutti tiettyjä rutiininomaisia varotoimia eli kävin varmistamassa veneen köydet ja katsomassa, ettei mikään irtain voi lähteä tuulen mukana. Nyt aamulla on tyyntä ja aurinko paistaa. Huomisesta ei voi tietää.

Kaikkea ei voi kuitenkaan ennakoida. Siksi kannattaa aina varautua. Ulkopöydälle jääneet lukulasit ovat ilmeisesti lentäneet tuulen mukana johonkin puolukkapöpelikköön. Onneksi on toiset varalla.

Lataa kriisiviestintäopas

Petteri Väänänen

Petteri Väänänen

petteri.vaananen@avidlyagency.com

+358 400 663 139 Avidlyn vanhempi neuvonantaja, jonka työtä leimaavat vahvasti lobbaus, kriisiviestintä ja kommunikaatiovalmennukset.

Näytä kaikki kirjoitukset

Opi ja kasva – lue lisää aiheeseen liittyviä sisältöjä

  Kriisejä on kolmenlaisia: itse aiheutetut, toisten aiheuttamat tai asiat, jotk...
Image showing Petteri Väänänen & Jaakko Hänninen 3 min read by Petteri Väänänen & Jaakko Hänninen
Teimme pari vuotta sitten selvityksen Suomen pienten ja keskisuurten elintarvike...
Image showing Petteri Väänänen 2 min read by Petteri Väänänen
Mainekriisi nousee usein kuin ukkosmyrsky – vaikka sitä on saatettu odottaakin, ...
Image showing Petteri Väänänen 1 min read by Petteri Väänänen